11 juni 2005

Kyrklig medieaffär

För några (känslomässigt) avlägsna år sedan förde Brygubben en samling av Svenska kyrkans medie- och förlagsverksamhet på tal. Rikskyrkan hade en medieutedning på gång och det fanns anledning att bidra till framtiden, tyckte Brygubben. Då var det var det förslag som nu styrelserna för förlaget Verbum och Svenska kyrkans press diskuterar inte något som så värst många, om någon, tog på allvar.

Nu sägs journalistklubben enligt Kyrkans Tidning stödja ett samgående. Då ansågs tanken helt huvudlös. Vad har hänt sedan dess? Inte så många ny i klubben, eller?

Sören Ekström har sparkat Verbums vd Gunnar Göranzon. Ett tilltag som inte ska ha med uppköpsplanerna att göra. Så vad var då skälet?

Det är möjligt att ett medieföretag ägt av Svenska kyrkan och Svenska missionskyrkan också idag är en bra idé. Brygubben är inte lika säker nu som då. Avgörande är vilken vision som styr: idéerna eller pengarna.

Nu talas mer om konkurrens och effektivistering, mindre om nya idéer och ärende.

Vad skulle Jesus har gjort?