19 maj 2006

20-årsjubilerande rebeller

Gossarna i Idell Rebell är värda ett hurra på 20-årsdagen.

"Det är inte alltid de finaste orden eller de vackraste tonerna som är de viktigaste."

Som sagt var.

"Otakt är också en takt."

Amen.

16 maj 2006

Här kommer barnen in

Landets näst största kommun, Göteborg, satsar rätt i höstens val. Barn från fem år upp till femte klass får rösta om utseendet på bibliotekens röstkort och utseendet på spårvägens särskilda "barnvagn".

I gårdagens avsnitt av Vita Huset i Svt var en grupp barn på besök och presidenten lyssnade på förslaget om rösträtt för barn. Visst, fiction, men tanken kan födas också till en verklighet.

Internet större än dagstidningar och böcker

Årets Mediebarometer har kommit och visar att internet får 9 % av den dagliga mediekonsumtionen för en genomsnittlig brukare.

Internetbruket är en klassfråga. Av de högutbildade surfar varannan dagligen mot bara var femte av de lågutbildade.

15 maj 2006

Professor spår Expressens död

Hoppas medieprofessorn Karl Erik Gustafsson har rätt när han i Dagens Media spår kvällstidningen Expressens död.

Kvällstidningar är som hästskit. Att det bland ren skiten finns en del osmälta nyttigheter som fåglar eller andra djur kan stoppa i sig ändrar inte saken.

Brygubben erkänner att han fortfarande kollar både Expressen och Aftobladet på nätet. Men köper någon av tidningarna? Aldrig.

Bara en ung kyrka har en framtid

Helgen som gick var över 1000 ungdomar - årets konfirmander - från församlingar i Uppsala stift samlade i stiftsstaden. 300 till ville komma, men arrangörerna kunde inte ta emot fler.

I tider av färre konfirmander i de flesta församlingar är det förstås betydelsefullt att erbjuda unga att få mötas och se att de är många tillsammans.

I Uppsala stift har antalet konfirmande minskat med knappt en tiondel på ett decennium. Det är hög tid att stoppa och vända en nedåtgående trend.

Troligen krävs ett offer av vuxna och äldre för att ge de unga rum i Svenska kyrkans församlingar. Ett nödvändigt offer som det kommer sig visa vara värt att göra.

Det finns ett samband mellan konfirmation och dop. Konfirmerade ungdomar blir förädrar som i högre grad än de som inte konfirmeras låter döpa sina barn när den tiden kommer.

Och dopet är det som mest påverkar medlemsskapet i Svenska kyrkan. Inte utträden, som mediebilden kan förleda betraktaren att tro.

Det blir namnbyte på Svenska kyrkan

... men det dröjer.

Friskt vågat av Thore Klippmark från Vittangi som motionerar till sitt stiftsfullmäktige om namnbyte för Svenska kyrkan. Som han själv låter Piteå-Tidningen få veta fattar han att det kommer att dröja innan hans förslag kan bli verklighet.

Argumentationen för ett namnbyte med internationell utblick håller.

04 maj 2006

Perez bok slut hos svenska e-bokhandlare

På några dagar verkar de svenska e-bokhandlarna, Bokus, Adlibris m.fl sålt bra av Perez bok om fotoutställningen Corpus Christi. I början av vecka fanns till salu hos flera. Nu idag hittar jag ingen som har den i lager.

Ola Sigurdson fick "micra" sin gamla recension om boken i dagens pappersversion av Kyrkans Tidning. Eller var det en helt ny?

Här en gammal recension av en Jonathan Jones i The Guardian från 2003.

Kyrkans Tidning fortsätter bevaka turerna kring biskopen av Stockholm, Kulturhuset, mer eller mindre medvetna kyrkopolitiker m.fl.

Det blir inte lätt att både allmänt värna yttrandefriheten och inomkyrkligt demokratin och kyrkoordningens uppdelade syn på Svenska kyrkans liv och verk.

01 maj 2006

Kommunikatörens nya roll

Eventbyrån Unify skriver om kommunikatörens förändrade roll i sitt nyhetsbrev.

"Professionen kommunikation har kämpat hår sista hårt sista 20 åren för att upptas som en viktig och nödvändig del av affärsprocessen i företag och organisationer. Det har gällt både i ledningsgrupper med också bland kollegor i allmänhet. Att få alla, oavsett profession, att inse att kommunikation faktiskt är ett viktigt och nödvändigt verktyg även för dem i deras yrkesutövning.

(...)

Det finns två vägar framåt. Antingen sitter man kvar som kommunikatör och ser hur arbets­uppgifterna minskar, och därmed också ansvar och påverkan. Man blir den utförare som producerar en broschyr eller ett datablad som de andra inte hinner med. På uppdrag och inte alltid med förståelsen var och hur materialet kommer in i verksamheten.

Den andra vägen är att lyfta sig och bli en viktig del, igen kan man säga, för hela verksamheten. Att vända perspektivet 180 grader och se sig själv som en aktiv konsult, eller coach, för andra.

Att coacha är att se frågorna från den andra personens eller organisationens perspektiv och förstå vad det finns i den egna professionen som kan hjälpa den andra personen. Att lyfta sin roll, från producent av kommunikationsmaterial till en medspelare för strategisk och taktisk diskussion av kommunika­tionens betydelse för att säkerställa företags mål, lyfter kommunikatörernas roll och ger kommunikation en plats i centrum av affärsprocessen.

(...)

Fokus ändras från att prestera bästa resultatet själv, till att vara bäst på att hjälpa andra att bli bäst. Det är så man långsiktigt som kommunikatör upprätthåller sin profession, har roligt i arbetet och får respekt i organisationen."

Läs hela artikeln här