Vid den här tiden för två år sedan publicerades de så uppmärksammade karikatyrerna av profeten Muhammed i danska Jyllands-Posten. En händelse som följdes av protester världen över, från Marocko till Filippinerna. Dansk-svenska Arla Foods utsattes för bojkotter i flera länder.
Arla Foods prövades i sin krishantering och som kriskommunikation. I en uppsats, nyligen framlagd vid Lunds universitet, blir följderna av Jyllands-Postens publicering av Muhammedkarikatyrerna för Arla Foods och företagets agerande utgångspunkten för en analys av hur globaliseringen med ett snabbt informationsflöde inverkar på sättet att hantera kriser och kommunicera i en kris.
Två år senare, i september 2007, är det Lars Vilks teckningar av rondellhundar med profeten Muhammeds huvud som väcker debatt och protester. Den här gången har inte något internationellt företag berört i början av affären. Poängen med att bojkotta en helsvenskt medieföretag som ger ut tidningar i Mälardalsregionen är inte stor. Men nu riktas kritiken mot flera svenska storföretag: Ericsson, Scania, Volvo, Ikea och Electrolux krävs på en ursäkt av en islamsk ledare, enligt en webbplats som sägs ha kopplingar till al-Qaida.
Nerikes Allehandas Ulf Johansson tycks inte haft klart för sig vad han satte igång med publiceringen av Lars Vilks teckningar. Nu finns enligt den svenska säkerhetspolisen en hotbild mot honom och konstnären Vilks som ska analyseras med extrainsatta resurser.
Ännu har varken den svenske statsministern eller utrikesmininstern kommenterat de senaste nyherna.
Dagens Nyheters Niklas Ekdal kommenterar de senaste händelserna som följt på Nerikes Allehandas publicering.
Till Svenska Dagbladet säger Lars Vilks att han inte är rädd, trots att han nu hotas till livet.
* Hela uppsatsen om Arla Foods och Muhammedkarikatyrerna av Samuel Garlöv och Jonas Svevervik här
In late September of 2005 a number of cartoons depicting the holy prophet Muhammed were published in a Danish newspaper. This event sparked scores of protest ranging from Morocco to the Philippines. It unfolded into a full-scale diplomatic crisis and boycott of Danish products in which the very foundations of western democracy clashed with religious Islamic beliefs.
This thesis uses Arla Foods in the crisis concerning the Muhammed cartoons as an example and tries to explain the many changes in crisis management and communication in the late modern global world.
Go to the published paper
Andra bloggar om: Arla Foods, Muhammedkarikatyrerna, Muhammed, Krishantering, Kriskommunikation, Kaosteori, Senmodernitet, Social konstruktivism, samuel garlöv, kommunikationsstrategi, management, vilks, nerikes allehanda
Andra bloggar om: poltik, konst, yttrandefrihet, religion, näringsliv,
2 kommentarer:
Ett anonymt inlägg med länkar som jag inte vill ha på min blogg är borttaget.
Påståenden om att Förintelsen inte har skett är propaganda som jag inte har någon anledning att ge plats för.
Den som vill framföra sådan bör göra det på en egen plats på nätet.
Skicka en kommentar