31 januari 2009

Konjunkturkänsliga böcker

Det har hänt något nytt i bokhandeln. Boken har blivit en konjunkturkänslig produkt.

– Böcker har inte kvar sin särställning som kontracyklisk, utan följer den övriga konjunkturen.

Förläggareföreningens ordförande Kjell Bohlund kan konstatera att bokförsäljningen förra årets gick tillbaka till 2005 års nivå. Flera års uppgång för boken, till största del e-bokhandelns förtjänst, är en bruten trend.

Hade inte e-bokhandelns försäljning ökat med 11 procent under 2008, så hade bokbranschen legat betydligt sämre till. En förändring som borde gynnar förlagen är att de alltmer säljer direkt till e-bokhandlarna och inte via grossister.

Boken är ett fantastiskt medium som jag inte vill vara utan. Jag har smått börjat pröva att läsa bok från skärm med min Iphone. Men jag kommer inte att överge boken på papper.


Formgivningen av böcker spretar idag. Mitt intryck, efter ett lördagsvarv på Celsiusbokhandeln, Akademibokhandeln och Studentbokhandeln i Uppsala, är att det både finns fulare och snyggare böcker än på länge. Det är inte så att snyggt behöver vara dyrt. På pocketavdelningen kan jag hitta riktigt läckra omslag.

Men tänk om fler förläggare kunde ägna inlagan mer uppmärksamhet, så att det höll minst samma klass som omslaget. Typografi är en konst som behöver odlas. Mer om det i en annan bloggpost. Hoppas jag.

Santérus förlag gör snygga böcker. Både på insidan och utsidan. Och jag rekommenderar Harry G Frankfurts båda böcker Bullshit och Kärlekens skäl.

Andra bloggar om: , , , , ,


Källa: Svensk bokhandel

Inga kommentarer: