20 februari 2009

Hatten av för professor Ahlstrand

En professor vid Uppsala universitet skriver om en doktorspromovering nyligen. Professorn gör som många av sina kollegor: väljer att använda latin när de genomför sina uppgifter. Det finns alternativa inledningar att välja mellan, när det gäller den teologiska fakulteten. Man kan säga
"In nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti" som betyder "I Faderns, Sonens och den Heliga Andens namn" eller "Quod bonum felix faustumque sit" som betyder "Må det bli till något gott, lyckligt och framgångsrikt".

Jag valde att genomföra ceremonin i den heliga treenighetens namn och så här resonerade jag när jag avgjorde mig för det alternativet: En av mina kollegor (som också är präst) menade att promotionen inte är en vigningsakt och att man därför inte bör inleda den i Treenighetens namn. Så kan man naturligtvis resonera men här följer jag hellre mina evangelikala vänner som säger att om man inte kan göra en viss sak "i Jesu namn" så ska man inte göra den alls. Är det bra att promovera så kan en kristen göra det i treenighetens namn.

Läs hela ledaren här

Så kan man absolut resonera: att det som är bra kan göras i treenighetens namn. Och dåliga grejer sak man förstås avstå från.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: