08 augusti 2012

Så ska man ta dem: Chefsargument mot sociala medier

Med den hjälp jag behövde från Niclas Strandh fann jag en bloggpost av Erik Fors-Andrée med 12 argument mot att dra in sitt företag och sin organisation i den smet som provisoriskt kallas sociala medier. Läsa hela bloggposten här på Definition of Done.

Bästa mot argumentet är vl ändå detta:


6. Vi har ingen användning av kommentarerna vi får

Vi kan inte agera utifrån tyckande och allmänna kommentarer, utan måste ha en verifierad metod när vi arbetar. Det är inte statistiskt säkerställt med frågor och svar på nätet och vi måste ha verifierbara data. Om några personer tycker nåt på vår hemsida, hur vet vi att det är representativt för hela vår målgrupp?



PS. Det här en jättegammal blogpost som jag hittade i botten på "lådan" med utkast. Tycker ändå att innehållet jag länkar till, trots 18 månader och mer på nacken, håller sig fräscht.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, måste dock fråga varför du i rubriken använder objektsform (dem) när ordet står som subjekt till verbet?

Martin Garlöv sa...

Hrmpf... Det borde stå "Så ska man ta dem". Så jag ändrar till det.

Gunvor Vennberg sa...

Det argumentet är idiotiskt tycker jag. Troligen är det de mest berörda och mest upprörda/glada som kommenterar. Dessa är naturligtvis inte representativa för hela gruppen. Men bara för det är det väl inte sagt att kommentaren är värdelös. Kanske leder synpunkterna till att svagheter hos produkten/organisationen tydliggörs så att man kan rätta till dem innan majoriteten hinner bli missnöjd, vilket är en stor seger, eller också känner sig någon uppmuntrad och presterar bättre av positiv feedback. Den blir inte mindre värdefull på nätet än IRL - inte heller där kommer alla att uttrycka sin glädje eller sitt missnöje. Resonemanget innebär i själva verket i sin förlängning att alla kontakter med kunder/väljare/medlemmar är meningslösa. T o m i en medlemsomröstning kommer bara de mest engagerade bry sig om att rösta, till kundtjänst ringer bara de missnöjda etc.

efa sa...

Klart det håller sig fräscht! :)
Men det är kanske dags för en liten omredigering och nypublicering snart...