11 februari 2010

Nelson Mandela fri i 20 år på dagen

Kan det vara så att frigivningen av Nelson Mandela visades i direktsändning, då den 11 februari 1990? I så fall satt jag vid teven och tittade. Om inte så såg och hörde jag i alla fall varenda nyhetsändningarna om denna historiska händelse som fanns samma dag. Det var stort. Idag är det 20-årsjubileum.

Under hela min ungdomstid hade engagemanget för ett fritt Sydafrika funnits med och sammanvävt med mitt kristna liv och aktiva medlemskap i Svenska Kyrkan. Genom att att lära mer om situationen i södra Afrika fick jag perspektiv på mitt eget land och samhällsutvecklingen.

Utan att jämförelsen ska föras för långt så kunde ändå en tonåring känna igen sig i det utanförskap som svarta och färgade levde med under apartheid.

Vi unga sjöng sångerna från systerkyrkorna i Sydafrika och Zimbabwe. Vi bojkottade de sydafrikanska varorna och förmådde våra föräldrar att handla bensin av Shell.

Orden, sångerna, bilderna - allt samverkade.


Så här inledde Nelson Mandela sitt första tal i frihet, efter att ha varit fängslad under 27 år:
Jag står här framför er inte som en profet, utan som er ödmjuka tjänare.

Jag läser på Afrikagruppernas blogg.

Nelson Mandela är på många sätt ett föredöme. Han har visat förmåga att förlåta och att avstå från bitterhet. Hans ledarskap hindrade Sydafrika från ett inbördeskrig.

Tre år senare kom Mandela till Oslo för att ta emot Alfred Nobels Fredspris. Fyra år efter sin befrielse väljs Nelson Mandela till president när ANC vinner de allmänna valen. Så 2014 är det ett nytt jubileum.

ANC:s egen presentation av Nelson Mandela

Inga kommentarer: