30 december 2010

Brygubben följer Taizémötet i Rotterdam på distans

Har nog inte tidigare haft så stora funderingar på att lära mig holländska. Men just dessa dagar hade det varit praktiskt och underlättat för en distansdeltagare i det gigantiska europamötet som bröderna i Taize samlar till i Rotterdam. Jag följer med på Twitter med taggarna #taize och #taize010 Och jag hittar videor på Youtube. Som den här välproducerade femminutaren.



En film på holländska om förberedelserna, textad till engelska.



Sångerna övas. Det slår mig att det är bättre skjuts i sångerna än det är när vi sjunger här hemma i Sverige. Lätt hänt att det blir segt bara för att det är ett och annat mollackord. Men så behöver det alltså inte vara.



Intervjuer med deltagare, mest på engelska



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inte bara stilla sång. Här svänger det rätt bra.



Min första bloggpost om Taizémötet här

Svenska Kyrkans Tidning har Annika Ahlefelt på plats i Rotterdam. Hon har lämnat sin första rapport på tidningens webbplats idag på förmiddagen.

Tillägg 3 januari: En artikel till i Svenska Kyrkans Tidning om nyårsfirandet på Taizés europamöte

Tillägg 10 januari: Anna Braw som var en av de musikansvariga på europamötet är redaktör på förlaget Libris och skriver bloggen Kyrkkaffe och här berättar hon om fattiga riddare i Rotterdam. Tidningen Världen Idag skriver om mötet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: