26 september 2008

Helle Klein slutar som präst

Helle Klien slutar som präst i Svenska Kyrkan Nacka församling och går tillbaka till Aftonbladet vid årsskiftet. Det berättade hon i en intervju i kristna dagstidningen Dagens monter på Bokmässan igår. (Fråga och svar, sist i det filmade inslaget.)

Hon säger att det inte finns så många tjänster för henne i Stockholms stift och att hon inte känner sig färdig med journalistiken och Aftonbladet. Under hela sin avslutande prästutbildning och året i tjänst har hon varit ledamot av tidningens styrelse och både medverkat i papperstidningen och bloggat som Aftonbladets ledarskribent.

Helle Klein fullföljer alltså det obligatoriska första året efter prästvigningen, men sen blev det inte mer församlingstjänst för hennes del. Snopet?

Det finns ingen antydan om att hon skulle avsäga sig prästämbetet. Istället talar hon om att vara präst på fritiden.

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

Karin sa...

Vad tråkigt.

– – – sa...

Sen när är präst ett fritidsyrke?

Markus sa...

Hon gör en Vinterhed, kort sagt.

Prästvigning som chick accessoar.

Anonym sa...

Chefredaktörsjobbet ger mer pengar.

Helle Klein sa...

Vill bara påpeka att jag inte alls "slutar som präst i Nacka församling" utan gör klart hela mitt pastorsadjunkts år i denna underbara församling.
Det tar dock slut i början av januari.
Därefter återgår jag till min tjänst som chefredaktör på Aftonbladet dels för att jag vill ge några år till som opinionsbildare och skribent, dels för att tjänstestituationen i Stockholms stift ser ut som det gör.
Det är inget dramatiskt i det.
Någon dag hoppas jag på att få arbeta i kyrkan igen. Att präster i framtiden mer och mer kommer att få kombinera kyrklig och världslig anställning är jag övertygad om och i min lutherska tro ser jag det som en tillgång för evangeliets spridning.
Jag vill som både präst och chefredaktör finnas och verka i skärningspunkten mellan det existentiella och samhälleliga. Just nu har kyrkan inga tjänster för det.

Isa sa...

Nu har uppdraget att vara präst anförtrotts Helle Klein och det är bara att gratulera.
Vad är det som talar mot att Gud sänt henne till att där/på Aftonbladet söka sträva efter att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad?
Det är dags att även Aftonbladet böjer knä för Guds ord så som det är givet i den heliga Skriften. Jag uppmanar alla inom svensk kristenhet att omsluta Helle Klein i sina förböner, hon behöver allt stöd hon kan få i sitt svåra men viktiga uppdrag.