20 februari 2013

En historia om place branding

Det är för väl att framtiden inte rör sig i en bestämd riktning, att en trend nödvändigtvis inte utesluter alla andra.

I en digital värld där här kan vara där man inte är, så är samtidigt platsmarknadsföring både aktuellt och intressant.

Det är ett decennium och lite till sedan jag blev involverad av vännen Tomas Grönberg i skapandet av Wij Trädgårdar i Ockelbo. Med gänget i ledningen för det som nu är en av landets etablerade besöksträdgårdar fanns trädgårdsmästare Lars Krantz. Mannen som är ett eget varumärke. På plats i Ockelbo ställde han sina gåvor till projektets förfogande.

Under uppbyggnaden ägnade vi en hel del uppmärksamhet på andra projekt och orter som vi tyckte hade haft framgång i sin etablering och marknadsföring: Dalhalla, Mackmyra, Ishotellet och Rosendals Trädgård på Djurgården. Det senare var en skapelse som Lasse i högsta grad låg bakom.

Lasse berättade om hur han efter några års slit med trädgården på kunglig mark hade fått draghjälp av att Stockholm 1998 var en av Europas kulturhuvudstäder. Det var i samband med det som han rest med i en delegation till Japan för att sälja in Stockholm. Vid denna tid ännu inte The Capital of Scandinavia.

Det är i Japan han står på en scen och berättar livfullt om Rosendals Trädgård på Djurgården i Sveriges huvudstad Stockholm, då en kvinna i publiken viftar med handen och vill ställa en fråga. Det är där och då han förstår vad framgångsrik platsmarknadföring, place brandning har för kraft i sig.

Kvinnan får ordet och frågar: Can I ask, is Stockholm near Jukkasjärvi?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,



Inga kommentarer: