22 oktober 2008

Kan Google så kan ditt företag

Med stor sannolikhet jobbar du på ett företag som är både äldre och har mer erfarenhet än Google. Om de som är unga och bara funnits några få år på marknaden kan se till att arbetsplatsen uppmuntrar sina medarbetare till kreativitet, vad hindrar ditt företag?

Tack Eva på bloggen Anamma som tipsade om programmet på SVT (kvar till 12 november 2008) med rundvandring hemma hos Google.

Jag står på giganters axlar.

Fredrik Härén som medverkar i samma teveprogram påminner om citatet ovan som tillskrivs Newton. Kreativitet bygger på att göra något av andras idéer. Som min bror så elegant sammanfattat saken:

Den som snor, han har.

Kan det bli en bra dag på jobbet för dig idag? Eller imorgon? Ja, om du vågar misslyckas.

Den som är rädd gör aldrig ett bra jobb. Vad kan det vara mer än rädsla som gör att för få människor bidrar med sin kreativitet på jobbet, fast de på sin fritid är skapande i alla högsta grad? Vad kan det vara mer än rädsla som får för många chefer att begränsa sina medarbetares frihet och skapande?

Det kan vara lättja, bekvämlighet. Dåliga egenskaper som kommer med åldern.

Ett företag där det är okey att misslyckas är ett företag som främjar kreativitet. Om det sedan finns sköna stolar i mötesrummen, en riktig espressomaskin och örtagård med tankegångar, då är blir det bara ännu bättre.

Läs om Fredrik Härén på hans och broder Teos webbplats

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: