13 juli 2006

Lediga stolar i akademien

Brygubben satt vid ett kaffebord på Österlen i helgen där en kyrkoherde frågade oss församlade vilka vi trodde skulle komma in i Svenska akademien, där två platser (till skillnad från vid vårt kaffebord) två stolar är lediga.

Jag fick erkänna att jag inte gett ämnet någon direkt tanke. Lars Gyllensten och Östen Sjöstrand har avlidit nu i maj. Deras stolar söker sina nya ägare.

Fyra av de sexton levande ledamöterna är kvinnor. Kerstin Ekman deltar som bekant inte i akademiens arbete eller möten pga akademiens brist på ställningstagande i Rushdieaffären. Sedan starten har sex kvinnor varit ledamöter.

Det är ledamöterna själva som röstar in nya ledamöter i ett val med slutna sedlar.

Det är väl lätt hänt att gissa på författare som nya ledamöter. Men det är friskare att söka i vidare kretsar av intellektuella - i ordets bästa bemärkelse.

Herman Lindqvist slår i sin krönika i Aftonbladet ett slag för en finlandssvensk ledamot. Han listar flera namn och mest författare (dock inte sitt eget). Ett av Hermans förslag gör jag till mitt eget: Merete Mazzarella, litteraturprofessor i Helsingfors och verksam i både Finland och Sverige.

Expressens Per Svensson föreslår bland andra Bodil Malmsten. Bra. Samma tidning lanserar P O Enquist. Mycket bra.

Idéhistorikern Sven-Erik Liedman är en lärd människa av det slag man önskar akademien.

Jag föreställer mig att en akademiledamot är bekänt av att vara beläst och ha en egen god penna, var språkkunnig, försedd med ett internationellt kontaktnät och begåvad med en arbetskapacitet över medel.

Brygubben tycker beskrivningen stämmer på biskop Jonas Jonsson. Fram till förra året biskop i Strängnäs stift.

1 kommentar:

Per Westberg sa...

Herman Lindqvist borde veta att Karl XVI Johan tolkade akademiens stadgar så att man måste vara från Sverige för att inta plats hos de aderton. Kungens tolkning till dess någon annan kung säger något annat. KAnske är ändå denna regel obsolet.

Jag måste undersöka närmare.

Torsdagsmiddag på Gylldene freden.