04 januari 2015

E-post är kanalen om kunden själv får välja


Det berättar Apsis de sista dagarna på 2014. Och de rapporterar också det mesta talar för att det här var året då fler än hälften av alla mejl som passerade genom deras nordiska servrar öppnades i en mobil. Och andelen mejl som öppnas med en mobiltelefon fortsätter att öka. Snabbaste ökningen är det ändå för datorplattor.

7 av 10 av alla mobilanvändare har minst ett e-postkonto i mobilen. Den mobila e-postläsningen är som mest frekvent tidigt på morgonen. Fler än var fjärde läser mejl när de vaknar. Den tid de flesta kommer till jobbet, så sjunker mobilanvändandet ordentligt och användningen av vanliga datorer går upp. Nästan varannan läser mejl i mobilen även under helgerna.

Ett sätt att ta konsekvensen av ett snabbt ändrat beteende hos en stor grupp människor är att förbättra e-posten, nyhetsbreven, genom att skriva kortare, kärnfullare och med uppmaningar till handling. Ett annat är att skruva lite på när i veckan och när på dygnet som utskicken går iväg till sina mottagare.

Att det här är siffror som gäller relationen mellan kund och företag gör inte att den som jobbar med kommunikation i den ideella sektorn kan avfärda fakta. Människors beteende som konsumenter färgar av sig på hur de agerar som medlemmar.

Källa: www.apsis.sewww.apsis.se

Inga kommentarer: