01 maj 2006

Kommunikatörens nya roll

Eventbyrån Unify skriver om kommunikatörens förändrade roll i sitt nyhetsbrev.

"Professionen kommunikation har kämpat hår sista hårt sista 20 åren för att upptas som en viktig och nödvändig del av affärsprocessen i företag och organisationer. Det har gällt både i ledningsgrupper med också bland kollegor i allmänhet. Att få alla, oavsett profession, att inse att kommunikation faktiskt är ett viktigt och nödvändigt verktyg även för dem i deras yrkesutövning.

(...)

Det finns två vägar framåt. Antingen sitter man kvar som kommunikatör och ser hur arbets­uppgifterna minskar, och därmed också ansvar och påverkan. Man blir den utförare som producerar en broschyr eller ett datablad som de andra inte hinner med. På uppdrag och inte alltid med förståelsen var och hur materialet kommer in i verksamheten.

Den andra vägen är att lyfta sig och bli en viktig del, igen kan man säga, för hela verksamheten. Att vända perspektivet 180 grader och se sig själv som en aktiv konsult, eller coach, för andra.

Att coacha är att se frågorna från den andra personens eller organisationens perspektiv och förstå vad det finns i den egna professionen som kan hjälpa den andra personen. Att lyfta sin roll, från producent av kommunikationsmaterial till en medspelare för strategisk och taktisk diskussion av kommunika­tionens betydelse för att säkerställa företags mål, lyfter kommunikatörernas roll och ger kommunikation en plats i centrum av affärsprocessen.

(...)

Fokus ändras från att prestera bästa resultatet själv, till att vara bäst på att hjälpa andra att bli bäst. Det är så man långsiktigt som kommunikatör upprätthåller sin profession, har roligt i arbetet och får respekt i organisationen."

Läs hela artikeln här

Inga kommentarer: