Brygubben inledde första dagen i juni med frukost på lokal. Och till kaffet, jucien och mackan fick han sig till livs ett föredrag av glamourprinsessan Karolina Lassbo. Det var Marknadsföreningen i Uppsala som hade bjudit in prinsessan.
Karolina Lassbo powerpointade sig fram i en presentation av sig själv, sin blogg och bjöd på mycket runt omkring och bakom kulisserna. Hon visade ett tårtdiagram där hon skattat 3 % av hela sig som varumärket Glamourprinsessan. Ett varumärke som hon registrerat och lagt i eget bolag.
Det var både underhållande och tänkvärt att höra henne berätta om vinsten med att lägga pengar på en egendesignad nobelfestklänning framför en ny bärbar dator. Klänningen gav medieutrymme och nya annonsintäkter som i nästa led gott och väl räckte till en dator.
Ett personligt bloggande är ett visst risktagande. Läsarna tror sig komma närmare skribenten än vad de i själva verket gör.
Intressant var att Karolina Lassbo kommit fram till att blogginläggen under en dag inte får bli för många. Hon hade kommit fram att det är en god idé att göra färre än sex postningar per dag. För många inlägg sänker kvaliteten på kommentarerna i bloggen och ger inte så många fler besökare och sidvisningar att det är värt extra nedlagd tid.
Brygubben tänker att det kan vara normalhjärnans förmåga att hålla 5 saker +/-2 som påverkar.
I våras kommenterades här och var i bloggossfären att Glamourprinsessan under några dagar använde en rätt grov vokabulär. Hon var regält arg och brottades med den digitala tekniken. BetaAlfa och Jinge hörde till de bloggare som kommenterade. Jinge spådde problem för Karolina Lassbo i relation till annonsörerna.
Blev det problem så tycks i alla fall Karolina Lassbo tagit sig igenom, runt och förbi dem. För annonsörer har hon fortfarande. Och enligt egen utsago drar hon fortfarande in pengar.
Karolina Lassbo är beviset för att det går att kommunicera utan en stor budget. Och hon ger intryck över att arbetslust med arbetsdiciplin.
Det är bara att hoppas att åhörarna vid marknadsföreningens frukostmöte tar till sig det Lassbos hade att berätta: att aktivit följer med i bloggossfären, att de själva börjar blogga, att lägger in bloggande i sina kommunikation- och marknadsplaner och flyttar några annonspengar från papper till nätet.
Andra bloggar om: glamourprinsessan, karolina lassbo, brygubben, marknadsföreningen, marknadsföring, varumärke, bloggande, bloggar, bloggossfären, jinge, betaalfa, annonsering,
1 kommentar:
Fint refererat om mitt föredrag! Kul att några bloggare var där...
Angående din undran om när jag "ballade ur" och blev arg för att bloggverktyget inte fungerade så kan jag meddela, och som du säkert såg, att väldigt många andra bloggare blev så upprörda över svordomarna att de länkade till dem. Jag fick nästan 5000 fler unika på 3 dagar! =)
Skicka en kommentar