Mediebarometern 2008 visar att tittandet på tv-nyheter backar påtagligt. 4 av 10 i den årliga mediemätningen svarar att de ser på tv-nyheter en vanlig dag. I början av 2000-talet hade nyheterna på tv dagliga tittare i 55% av befolkningen.
Andelen som hämtar sina nyheter med hjälp av internet fortsätter att öka. I pressmeddelandet (direkt till pdf) om Mediebarometern står att nätnyheterna blir mer fragmentariska än de som visas i tv. Men stämmer det verkligen? Jag minns hur en dagstidning för några år sedan lät skriva ut en hel Rapport-sändning och texten rymdes gott och väl på en tidningssida.
I samma pressmeddelande finns ett resonemang om den förändrade journalistrollen, som en konsekvens av ett nytt sätt att bruka nya och gamla medier. Det talas om att mottagarna i större utsträckning än tidigare får värdera nyheternas källor.
De journalister som är duktiga på att använda primärkällor och som väljer att använda sin kunskap för läsarnas, tittarnas skull blir efterfrågade vinnare. Medan det kommer att gå sämre för de som alltmer väljer att referera till andra massmedier och som googlar sig fram på samma nivå som sina läsare, tittare.
Andra bloggar om: mediebarometern, nordicom, massmedia, media, tv, nyheter, rapport, journalistik, journalister
1 kommentar:
Skicka en kommentar