22 mars 2013

Knäckas eller kläckas


Ett frö är sått. Det är något på gång. Ett provtänk, kanske rent av en idé som tänts.Hur ska det gå?

Ska den knäckas eller kläckas? Det är en avgörande skillnad.

Men det kunde det gott få vara fler människor som var kapabla att förstå just den skillnaden.

I en bättre och skönare värld är det färre som knäcker idéer och fler som läcker dem, egna såväl som andras.

Jag kan tänka mig att de finns de som upplever det som mindre ansträngande och mindre riskfritt på det personliga planet att knäcka andras idéer. Så tidigt som möjligt.

Den som bidrar med idékläckning blir involverad och tar risken att något av en barnmorska för vad som kommer att födas, för ont som gott.

Ägg kan knäckas eller kläckas. Det är väl uppenbart att det är en skillnad.

Hade detta inlägg varit skrivit nästa vecka, då hade jag önskat dig som läst så här långt: Glad Påsk

Det gär jag inte nu. Jag stillar mig.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: