Nog? Gud finns nog inte, är budskapet i sturmarkarnas kampanj för det före detta humanetiska förbundet, som sedan några år betecknar sig själva med det mer allmänna begreppet humanisterna.
Nog? Antingen finns Gud eller inte. Nog? Antingen finns Christer Sturmark eller så finns han inte. Samma sak med mig mig själv och Jonas Gardell.
En roligt test, kallar Christer Sturmark kampanjen i Dagens Media. Och religion, anser han, vara en känslig sak.
Det fina i kråksången är att religion är roligare än det är känsligt. Annars skulle inte människan vara skapad religiös. För vi är skapade att ha det roligt.
Nog? Det vär det relativiserande tillägget en agnostiker behöver? Men inte en tvättäkta ateist, väl?
Att reklambyrån som skapat sturmarkarnas kampanj heter Frankenstein är lika roligt som att Svenska Kyrkan har köpt kampanjer av reklambyrån Paradiset.
Svenska Kyrkans veckotidning Kyrkans Tidning har en artikel om sturmarkarna.
Andra bloggar om: reklam, religion, ateister, humanism, kristendom, islam
2 kommentarer:
Sturmarks test är riggad.i ett antingen eller.
Frankenstien har gjort ett bra jobb
alla skruvar sitter fast.
"Nog? Antingen finns Gud eller inte. Nog?"
När man säger "Gud finns nog inte" säger man inte "Gud finns och finns inte samtidigt", eller "Gud varken finns eller inte finns", som du verkar tro.
"Nog? Det vär [sic!] det relativiserande tillägget en agnostiker behöver? Men inte en tvättäkta ateist, väl?"
Agnosticism och ateism utesluter inte varandra (det gör inte agnosticism och teism heller, för den delen).
Skicka en kommentar