Inte ens ambitiösa projektet Power of Print, som stöder tryck på papper i alla väder, kan dra upp spridningen av dagstidningar till mer än 6 av 10 vuxna svenskar. Det är den svenska grafiska branschen som låtit United Minds undersöka svenska folket på denna punkt. Och några punkter till.
Nymodigheten att nätläsa tidningar har redan nått långt ut i vad som brukar kallas de breda folklagen. Spridning för tidningar i digital form har nästan helt närmat sig pappersversionen med hundra år och mer på nacken. Så om ett par år är förhållandena mellan de båda distributionsvägarna helt omvända.
Att läsa tidning på nätet i 30 minuter påverkar miljön i ungefär lika hög grad som läsa dagstidning man får hem i brevlådan eller köper i affären. Det visar en studie som gjorts vid KTH, enligt Power of Print.
Uppgiften får antas vara riktig och gör att krav måste ställas på energisnålare digitala medier, inte på att återvända till det gamla pappret.
Hela rapporten från United Minds som pdf
Andra bloggar om: press, media, dagstidning, tidningar, papperstidningar, digitala medier
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar