08 september 2005

Om Kyrkans Tidning sökte jobb

Skulle jag vara personalchef och Kyrkans Tidning kom till mig och sökte jobb, då skulle det bli: nej tack.

Varför? Vem vill anställa någon som har en negativ grundutställning till det mesta här i livet. Ambitiös och hantverkskunnig räcker inte. Man måste visa att man gillar människor också, kan ha lite distans till sig själv och inte så misstänksam mot sin omgivning.

Nu i kyrkovalstider är Kyrkans Tidning till synes inriktad på valet, men på vilket sätt. I veckans papperstidning får Kvidinge församling som tagit sig i kragen och gått till sin gymnasieskola och fixat in hela 60 röster bland de unga veta att de har misslyckats. "Svårt locka unga väljare." Varför denna negativa vinkling? Att det är en av tidningens seniorreportrar som skrivit hjälper inte. Snarare kanske det är förklaringen.

En av de inledande artiklarna - som flera andra medier nappade på - i augusti fokuserade på församlingar med endast en samlingslista. Visst är det tråkigt att valfriheten är begränsad. Men det gäller trots allt bara i församlingsvalet. Redan i valet till stift finns mycket att välja på. Och i valet till kyrkomötet är valfriheten lika stor för medlemmarna i samlingslisteförsamlingarna som i vilken annan församling som helst.

Plus dock för Kyrkans Tidnings valtest på webben. Som tur var blev jag poskare - som jag är - när jag testade mig själv.

Inga kommentarer: