30 november 2006

En spaning: Stå i radio

Radiopratare berättar allt oftare att de står och sänder. Har du tänkt på det? Eller ser du framför dig hur de sitter och hukar framför micken?

Så sent som igår morse hörde jag programledaren nyhetsmorgon i SR P1 lämna över till Ring P1:

- Sitter du beredd där nere i Malmö?
- Nej, men jag står och väntar på det första samtalet.

Är skillnad på radio som skapas sittande eller stående? Jag tror det.

Det är skillnad på att prata i telefon om jag sitter still, står upp eller rör mig trådlöst. Bättre eller sämre? Ja, i alla fall annorlunda. Och upplevelsen av talet hos den som lyssnar påverkas.

Brygubben vet att det fortfarande görs sittande radio. Men nu lyssnar jag mer uppmärksamt för att höra skillnaden.

Bonusspaning: TV-hallåorna satt förr. Nu står de också. Inte sant?

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: