Igår tisdag 21 november presenterade flera medier valda delar av Medieakademins förtroendebarometern. En årlig mätning som har ett visst intresse. Klicka på rubriken och du kommer vidare till Medieakademins egen webbplats med "hela listan" - som det brukar heta.
Dagens Media kommenterar att Socialdemokraterna tagit sig förbi regerande Moderaterna. Och att Aftonbladet gått om Coca-cola.
Före alla dessa fyra kommer Svenska kyrkan. På plats 14 på en lista som toppas av Ikea. Och de som har stort eller ganska stort förtroende för Svenska kyrkan har blivit fler jämfört med förra året, från 41 till 46 %.
Här ett klipp ur listan som visar vilka som ligger närmast före Svenska kyrkan:
11. DN 56%
12. Radio/TV 52%
13. AstraZeneca 47%
14. Svenska Kyrkan 46%
15. Storföretagen 38%
16. Posten 38%
17. Riksdagen 35%
Att närmare varannan svenska har stort eller mycket stort förtroende för Svenska kyrkan är ett gott betyg. Och en god plattform för förbättringar.
Många kyrkoarbetare skulle göra ett så mycket bättre jobb om de tog till sig resultatet av den här undersökningen, rätade på ryggen och kostade på sig ett leende. Sånt smittar - och det kan behövas.
Dagens Media om mediebarometern
SIF-tidningen om mediebarometern med konstaterandet att bara var tredje har förtroende för facket.
Svenska Dagbladet om mediebarometern
Andra bloggar om: svenska kyrkan, media, kommunikation
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar