Tidigare i år utkom på det intressanta bokförlaget Artos den första biografin om Manfred Björkquist. Han var en av de främsta ledarna och ideologer i Svenska Kyrkan under 1900-talet. 1942 blev han den förste biskopen i det nybildade Stochholms stift.
Boken har titeln Manfred Björkquist. Visionär och kyrkoledare och redaktör är Vivi-Ann Grönqvist. Skribenterna är flera.
Biskop Jonas Jonson * behandlar boken i sin understreckare i Svenska Dagbladet den 14 juli 2008. Han lyfter fram hur biskop Manfred Björkquist före Per-Albin Hansson använder begreppet folkhem:
Långt innan Per-Albin Hansson gjorde folkhemmet till politiskt program, talade Björkquist om ett "andligt folkhem" där de olika samhällsklasserna skulle försonas. Folkhemsbegreppet hade han lånat av sin konservative svärfar Rudolf Kjellén, för vilken dock kyrkan inte hade någon roll i sammanhanget.
Biskop Jonson nämner också den mindre kända kopplingen mellan Björkquist, hans skapelse Sigtunastiftelsen och Saltsjöbadsavtalet:
De konferenser för arbetsgivare, akademiker och arbetare, som började arrangeras på Sigtunastiftelsen 1922 och som med tiden ledde fram till den statliga arbetsfredskonferensen 1928 och Saltsjöbadsavtalen 1938 var ett konkret uttryck för Björkquists strävan att hålla ihop samhället.
En essä i Borås Tidning av Johan Sundéen den 11 juli 2008 handlar också om den aktuella biografin. Han skriver:
I efterkrigstidens etatistiska politiska klimat kom Björkquist flerfaldigt att bli föremål för de politiska makthavarnas vrede till följd av idéer och verksamhet som låg i linje med hans alternativa begrepp om folkhemmet. Detta framförallt därför att Björkquists kyrka, var en i samhällslivet närvarande kyrka som vägrade låta sin verkningsradie begränsas till hemmets och templets sfärer.
På Stockholms stifts webbplats finns en artikel om boken. Här skriver Annika Sjöqvist Platzer:
1943 hade en sektion för evangelisationsarbete vid affärsföretag och fabriker tillsatts av det nybildade stiftsrådet i Stockholm och gudstjänster började anordnas på arbetsplatser. Både uppmärksammat och kritiserat blev en sådan gudstjänst på postgirots och postsparbankens huvudkontor. Personalen fick en halvtimmes avbrott i sitt arbete medan komministern i Engelbrekts församling förkunnade i internradion. En liknande andakt hölls på Skatteverket Luciadagen. Denna kyrkans närvaro på arbetsplatser blev året därpå debatterat och kritiserat på Socialdemokraternas partikongress, där man med ogillande såg hur kyrkan började bli en opinionsbildare.
Folkhemmet och Manfred Björkquist blir ett bidrag till artikelserien i Dagens Nyheter "Folkhemmet i förändring".
* Jonas Jonson var biskop för Strängäs stift 1989-2005. Han var tillsammans med KG Hammar och Eskil Franck en av tre ärkebiskopskandidater som regeringen hade att välja mellan 1996. För så låg det till på 1900-talet - det var staten som utsåg biskopar i Svenska Kyrkan.
Biskop Jonas Jonson är aktuell med sin bok Ekumenik på världens villkor, Verbum. Recenserad av Mikael Löwegren i Kyrkans Tidning tidigare i sommar. Och citerad på bloggen Katolsk Vision.
Andra bloggar om: svenska kyrkan, religion, biskop, biografi, folkhem, folkhemmet,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar