Det har gått några dagar sedan möbelbibeln IKEA-katalogen damp ned i brevlådan. Sveriges svar på En ding, ding värld - Aftonbladet tjyvläste redan förra veckan. Upplagan är oslagbara 200 miljoner, katalogens alltså - inte kvällsblaskans.
I katalog 2009 säger Brygubben hej och välkommen till barstolen Ingemar, förvaringsserien Strikt, arbetsstolen Rutger (inte helt ny), burkserien Celeber och golvlampan Kulla (som väl också hängt med något år eller så).
Nya PS arbetsplats att hänga på väggen är precis så praktisk som den ser ut. Hittar den under rubriken "Skapa plats för arbete ;-) " Observera den rätt placerade blinkningen. Visst är de nytt för årets katalog med alla fetstilade webbadresser överallt? Helt rätt.
Minus för den uppenbara kopieringen av glasen Ivrig. Både Ittala och Åhléns har gjort dem för länge sedan. Fast de är snygga och billiga.
Om det inte finns ett IKEA nära dig, då är det en affärsidé att ta upp beställningar, åka och handla, leverera och ta (lite extra) betalt. Som ett företag i Nashville gör för 50 dollar.
Svenska Bemz ger gamla IKEA-soffan nytt liv. Hade jag färgaffär skulle jag inspirera mina kunder att måla om Billy och Ivar. Och jag skulle sälja knoppar och handtag till den som vill pimpa sitt IKEA-kök. IKEA är bra på mycket. Som att skapa en marknad för sidoföretag.
Brygubben är svag för utomhusreklamen med möblerna som bildar ansikten. Mångfaldsbudskapet går hem och är genomfört i katalogen. Det är inte vardag jag stannar vid en busskur och närsynt studerar en stortavla.
IKEA är bra på mycket. Bäst på extern kommunikation tycker ett gäng tillfrågade journalister. På listan som möbeljätten toppar kommer ideella Röda Korset på fjärde plats och Brist hack i häl. Med Amnesty och Rädda Barnen är 4 av 10 ideella bland de mest uppskattade. Snyggt jobbat.
1. Ikea 30,3
2. ATG 24,6
3. Fritidsresor 23,5
4. Röda Korset 20,3
5. Bris 19,7
6. Dramaten 19,6
7. Coop 18,8
8. SCB 18,6
9. Amnesty 18,5
10. Rädda Barnen 18,4
Källa: Dagens Media och ISI Wissing
Andra bloggar om: ikea, inredning, möbler, affärsidéer, affärer, företag, journalister, kommunikation
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar