28 november 2011

Adventskalender 28 november: Dagens skörd

Denna dagen - ett liv, som han suckande undslapp sig, patriarken Melker. Han har citerats av många, också av mig. Och orden var inte hans egna. De var väl närmast Astrid Lindgren och hon hade hämtat dem från skalden och filosofen Thomas Thorild.

Denna dagen ett liv och en skörd, tänker jag. På morgonen gratulerade jag vänner via Facebook till att de hade fyllt ännu ett av sina år. För det är väl vad man gör: får ett tomt år - och fyller det med något. Och det ska firas.

Ligger det hopp och längtan i att annandag födelsedag börja att fylla nästa? Eller känns det som ett arbete, som enklast blir gjort om man mest fyller ut, med samma slag och sådant som tar tid och plats?

Det var Thorild som satte samman de där orden, som står över stora ingången till universitetsaulan i Uppsala:

Att tänka fritt är stort
men tänka rätt är större

Inga ord som omedelbart uppskattas av samtiden, och då tänker jag närmast på min egen. Det är bara någon månad sedan jag faktiskt uppehöll mig i trapphallen utanför aulan och en person inom mitt hörhåll, gav uttryck för sitt starka ogillande.

Nå, context is everything, som min vän Niclas påpekat både en och två gånger. Denne Thorild avsåg inte något rätt tänkande i maktens riktning, inte heller något politiskt korrekt tänkande. Det räcker faktiskt med att googla upp karln och läsa några biografiska rader om honom för att fatta att så icke alls är fallet.

Med stöd av en auktoritet som Pelle Holm (han med samlingen Bevingade ord) så håller jag mig till att Thomas Thorild uppmanade till ett följdriktigt, ett logiskt tänkande. Och det tycker jag han gjorde rätt i.

Den första måndagen i julfastan, som adventstiden kan kallas, blev en god dag. Planer lades, kontakter togs, något blev skrivet, annat blev rättat.

Till kvällen kom hon som är min stora kärlek hem och stökade till i köket. Den saffransgula degen jäste över alla assistentens breddar. Och se - det var mycket gott. Deg är gott.



Inga kommentarer: