10 december 2012

Advent 10: Se genom det lilla på det stora

Det är många år sedan jag första gången kom i kontakt med HR-konsulten Lena Börjeson, hennes metoder och böcker. Genom åren har jag många gånger haft anledning att plocka fram hennes skrifter ur mitt bibliotek.

Det finns en kombination av systematik och handfasthet i Lena Börjesons arbeten som jag gillar. Hennes påtagliga rötter tillbaka till föräldra- och morfäräldragenerationen uppskattar jag.

I boken Man tager vad man haver skriver hon:

Min morfar som levde i det gamla svenska bondesamhället förde denna lärdom vidare till sina barn och därmed också till sina barnbarn: "Om du tycker att världen är för stor, barn, kupa handen och se genom det lilla hålet på det stora i världen."
Att lära sig vila i sig själv, i tillit till sig själv, och inte alltid ansträngt försöka förstå utan bara vara en del i verkligheten, det är en viktig förutsättning för kreativitet.

Läs om Lena Börjeson här

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: