Vad plockar du på dig ur byrålådor och från garderob imorgon när du ska tillbaka till jobbet? Kör du lite safe och svart eller bjussar du på lite färg i gråvintern?
Det är spännande det här hur vi människor väljer och tolkar färger. En del är kulturbetingat och så är det modet som kommer och går. Men forskning tyder på att mycket är i högsta grad allmänmänskligt.
Om du skulle tänka på en varm, vänlig och energisk färg, vilken blir det? Röd, skulle många svara.
Och om du i stället ska välja en färg som är trotsig, aggressiv och argumenterande? Röd, igen? Ja, det är vad de flesta skulle svara.
Så det skulle kunna vara så att färger har både en negativ och positiv laddning.
När jag söker upp vad som ska bli modefärgerna våren 2013, så hittar jag den här bilden:
Den blåa färger har på sin minussida det kalla och reserverade. Och den positiva känslan färgen väcker är pålitlig och effektiv. Orange står för omoget och roligt på samma gång. Lila signalerar rikedom och lojalitet.
En teori bakom den lugnande effekten som blått sägs ha är att den i hjärnan kopplas samman med den skymning som varslar om kommande vila och sömn. Rött fångar snabbt uppmärksamheten och dominerar rätt lätt. En röd tröja gör att du syns i mängden, men kan få dig att uppfattas som en trotsig typ. Ändå är grön den färg som ögat har lättast att uppfatta.
(Förra veckan började jag storstäda bland hängmapparna och plastfickorna i mitt plåtigaste arkivskåp. Högarna ovanpå tornade upp sig. Snart är allt på rätt plats. På insidan och i sorterade ämnesord. Den här bloggposten är inspirerad av sparade klipp om färgernas betydelse.)
Läs även andra bloggares åsikter om #blogg100, blogg100, mode, färg, kommunikation, hjärnan, ögat, känslor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar