25 januari 2013

1000 år i New York - #blogg100

När jag åker på semester, har mitt enkla krav sedan många år varit att resa till en plats där människor levt och verkar i minst 1000 år. Kriteriet uppställt av den enkla anledningen att jag ville undvika ställen vid stranden där man smällt upp en rad hotell enbart för turisternas skull.

På det hela taget har jag fått min önskan infriad genom åren, utan att det varit varken till min familjs eller min nackdel. Vi har besökt flera grekiska öar, Cefalú på Sicilien, Terracina på det italienska fastlandet för sol och bad, där människor dopat tårna i Medelhavet och fått färg på näsan gott och väl i 100 år före oss.

Också vandringarna i norra Spanien har klarat kravet. Inga problem med storstadsresorna till London, Barcelona och Rom. Förstås. Men nu ska vi senare i år flyga till New York. Här blir det knepigare. Eller är jag bra dåligt påläst? För det kan finnas arkeologer som kan berätta om tusenåriga bosättningar på Manhattan, eller i närheten i alla fall.

Nå, jag kan konstatera att det kan vara mitt tusenårskrav som gör att jag blir lite sugen på att besöka The Cloisters, längre norrut på Manhattan än vad de flesta turister tar sig, som jag förstått det. George Grey Barnard var en amerikan som reste mycket i Europa för lite mer än hundra år sedan. Han samlade på kloster. Ja, han köpte i alla fall upp en massa medeltida skulpturer. En donation från familjen Rockefeller kunde man börja visa samlingarna på en slut på en äng ner mot Hudsonfloden.

Det är ju på det hela taget helt bakvänt att ägna tid och kraft åt att resa till New York för att vandra i salar och klostergångar som till stora delar är fejk, när originalen står kvar i Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien.

Kapitelhuset Pountaut stod en gång i franska Gascogne. Inte riktigt för 1000 år sedan, men väl från sent  1100-tal. Och jag är som den uppmärksamme läsaren förhoppningsvis konstaterat inte kinking. Nu står det alltså på en flodstrand på Manhattan, tillsammans med stora delar av fyra kloster till. Ska jag dit eller inte? Frågan är öppen.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: