24 januari 2013

Jag roas av andras tavlor och sticker gärna nålar i mina egna #blogg100

Det är inte så länge sedan som jag hittade till de digitala anslagstavlorna med bilder i mängd. Det var en gång med bullentinernas anslagstavlor jag fångades av nätets möjlighet att berika min kommunikation med andra människorna. Det var med BBS:erna och FirstClass det började, ett stycke tillbaka i det förra årtusendet.

Nu är jag tillbaka bland tavlorna, tack vare okända och kända välgörare som jag hittat till med Pinterest.  För välgörare är de, människorna som med intresse och engagemang letar upp och delar med sig av sina bilder. Så vill jag också göra och försöker på mitt sätt bidra.

Lite som en cirkel som slut. Och ändå är det ett helt annat språk. För det handlar om bilder, så mycket mer än ord.

När det kom en iPad i mina händer blev tittandet, bläddrandet, sökandet och nålandet så mycket smidigare, så mycket mer taktilt. Så bra.

För mig är inte Pinterest enbart något jag underhåller mig med. Det är ett jobbverktyg, dessutom. Här kan jag väcka intresse för det som jag vill arbeta med. Här kan jag finna inspiration för mitt yrkesutövande. Och här kan jag samla material, hålla ordning på det och återkomma till det.

I mitt ideella liv är en av de uppgifter jag åtagit mig att visa grupper runt i Uppsala domkyrka. Då har jag ofta med mig min iPad. Här kan jag lätt komma åt min board med alla bilder av Uppsala domkyrka som jag samlat här. Och det händer jag att kan göra någon glad, genom att säga vem som helst hur lätt som helst kan söka upp bilderna på nätet.

I slutet av förra året var det mer än en trendputte som spådde att 2013 blir bildkommunikationens år. Jag vill gärna bidra till att ge dem rätt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: