10 april 2005

Grönt över gränserna

Idag har jag från morgon till kväll mött människor som gillar trädgård och odling.

Jag har stått i en monter på Stockholmsmässan där Nordiska Trädgårdar tog emot. Här representerade jag Wij Trädgårdar i Ockelbo www.wij.se

Det var påtagligt hur många slags människor som sökt sig till mässan den här helgen. (Själv missade jag en annan slags mässa i Sankt Ansgars kyrka i Uppsala www.ansgar.nu)

Journalister - och då inte bara de som skriver grönt -, skådisar, norrlänningar, tatuerade MC-killar, 08or, politiker, skåningar, kyrkfolk... Vad är det som drar?

Allt som visades upp är inte snyggt. Alla frön, lökar, knölar och rötter som säljs kommer inte att gro. Vad är det som lockar?

Här fanns de som inte visste mycket och här fanns de som freekar loss på fritillaria (klocklilja) i alla dess former.

Jag söker svaret. Redan utan det, så gillar jag det som uppstår i det gröna mötet. Det är kultur. Och folkligt. Är det också intellektuellt?

Inga kommentarer: