24 januari 2006

Presstödet - har det inte överlevt sig själv?

Lämnar teven efter att ha kollat in SVT 24 som ägnade en stund åt det statliga presstödet. Nog har det väl överlevt sig själv.

Idag har presstödsutredningen lämnat sitt betänkande till kutlruminister Pagrotsky.

500 miljoner om året till svenska dagspress som är en ägarhärva där ett fåtal andratidningar är självständigt ägda.

I en tid med nya medier är en förändring nödvändig.

Det kostar mindre att göra en tidning än att dela ut den, påstås det. Stämmer det, ja då går presstödet i distributionsföretagens fickor. Här är ägarkoncentrationen än större än bland tidningarna.

Moderaten Mats Johanssson (fd chefred på SvD) satt i tevestudion. Han är en av reservanterna i presstödsutredningen, tillsammans med Birgitt Friggebod. Johansson bloggar själv om saken här. Tillsammans skrev de på DN-debatt den 10 januari.

Jag avslutade själv före jul min prenumeration på DN. När en årsprenumeration gick ut försökte jag omvandla till söndagsabonnemang. Det tog veckor innan kundtjänst överhuvud reagerade med annat än meningslösa autosvar: det kom en faktura.

Det skulle kosta mig mer med en årsprenumeration på söndagarna än att köpa lösnummer i kiosken. Ingen mängdrabatt här inte. Å andra sidan bevisar det väl disitributionens höga kostnad.

För mig blir det en söndagspromenad ned på hörnet, om jag känner behov av en DN.

Inga kommentarer: