Christina Cheng är en ung omvärldsanalytiker. Tillsammans med journalisten Johan Åkesson presenterar hon tesen om den nya Balanseran som följer på 90- och 00-talets era av Blingbling.
Christina och Johan talade på ett lunchmöte med Marknadsföreningen i Uppsala på torsdagen.
De gav flera exempel för att stödja sin tes. I Madrid har modeskaparna kommit överens om att överge de svältsmala modellerna med BMI under 18. Och Milano är på väg att göra det samma. Modevärlden och klädproducenterna ser värdet av att uppfattas som ansvarstagande och trovärdiga.
Det låter förhoppningsfullt att utrymmet för värderingsdrivet företagande skulle kunna öka. Pris eller lyx är inte allt.
I Brand Clinics svenska studie från 2005 kom det fram att 51 % är "smartshoppers" som håller balans i sin konsumtion med ett både och av billiga nonameprodukter och premiumartiklar som ger identitet och tillfredställer. 36 % kan beskrivas som kvalitetsfreaks och 13 % är prisjägare.
Det blir alltfler företag som upplever de traditionella kommersiella kanalerna som en belastning och därför väljer andra. S.k. gerillamarknadsföring prövas av alltfler.
Rättvisemärkta varor går allt bättre i Sverige. Från 2004 till 2005 öakde omsättningen med över 50 %.
Johans och Christinas råd till åhörarna var flera.
* Håll koll på kunderna och involvera dem
* Kommunicera företagets värderingar tydligt
Och några till.
Hade Arla blivit mindre skadat av muhammedkarrikatyrerna om företagets värderingar var kända och acepterade av deras kunder?
Hade Mio och Europamöbler gjort bättre affärer idag om det fattat att få konsumenter vill vara mainstream?
Med TerraPass kan resenären räkna ut sin donation för att motverka sitt bidrag till utsläpp av CO2. Med ett American Express Red blir varje köp ett bidrag till bekämpningen av aids.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar