Den låga siffran beror på att priset är högre, att konsumenterna upplever att kvaliteten är sämre och att det är svårt att hitta miljömärkt mat.
— Konsumenterna upplever att det är svårt att göra miljövänliga matinköp. Det är så många olika miljöeffekter och det är svårt att få information om dem. Skall man väga in både kemikalieanvändning, energiförbrukning och koldioxidutsläpp blir det alldeles för komplexa beslut att ta i mataffären på vägen hem.
Professor Gärling efterlyser ett begripligare märkningssystem. Hela rapporten finns här
Källa: Pressmeddelande från Göteborgs universitet
Andra bloggar om: mat, konusmtion, miljö, ekologi, ekologisk mat, handelshögskolan, livsmedel
1 kommentar:
2,2% är väl en ganska hög siffra jämfört med tidigare år? Jag tror nog att försäljningen kommer öka rejält framöver. Tidigare var ju faktiskt kvalitéten på miljömärkta produkter ofta ganska kass, men nu tycker jag att den oftast är lika bra eller bättre än standardsortimentet.
T.ex. så är ju marknadens godaste youghurt Arlas kravmärkta jordgubbsyoughurt.
Skicka en kommentar