19 juli 2007

fd prästen Eskil Franck blir överintendent

Regeringen har idag utsett fd prästen Eskil Franck för Forum för levande historia
Han börjar på nya jobbet i september. Närmast har han varit rektor för Lärarhögkolan i Stockholm.

En essä av Eskil Franck från i våras, publicerad i Svenska kyrkans veckotidning, Kyrkans Tidning.

1996 var Eskil Franck en populär kandidat till den lediga ärkebiskopsstolen. Präster och kyrkopolitiker i Uppsala stift gav honom nästan lika många röster som KG Hammar.

Eskil Franck är ledamot av etiksekretariatet vid Socialstyrelsen.

Uppdatering 31 augusti 2007: SR Människor och tro har ett kvartsamtal med Eskil Franck.
Här förklarar han att det var när han kommit till en punkt där han varken intellektuellt eller emotionellt kunde leva upp till den teologi som han prästvigts till, som han valde att avsäga sig rätten att utöva prästämbetet.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

deeped sa...

Är han verkligen "fd präst"? Jag är ju det - men det är jag genom att jag avsagt mig ämbetet. Men det skulle förvåna mig om Eskil gjort det... Fast det är klart - han är en intelligent man som kanske även han skådat kyrkans sanning i vitögat och handlat därefter :)

Anonym sa...

I Människor o Tro säger han just nu att han avsagt sig prästämbetet för han kan inte ställe upp på vissa trossatser osv