Den som startar ett bolag vill ge företaget ett namn. Friheten är begränsad. Många bra namn är redan upptagna. En ansökan ska göras hos Bolagsverket och där har man synpunkter på vad som passar sig bland de lediga namnen. DN, DI, SvD med flera publicerade förra veckan en artikel från TT om detta.
Reklamgubben Bo Rönnberg hade vissa svårigheter att få igenom namnet på sitt senaste bolag för några år sedan. Verksamheten skulle gå ut på att revidera kundernas kommunikationen. Därför sökte han registrerar namnet Bo Rönnberg Revisionsbyrå AB. Pengar till satsningen skulle komma från bland andra gamle SAS-Janne Carlzon. DN skrev om saken då.
Jacob Fant på Rewir säger i artikeln om att Monster är namnet på en rekryteringfirma:
Man har valt att ha ett namn som sticker ut. Hitta en koppling till rekrytering tycker jag inte är självklart. Det är klokare att ha ett man som närmare härrör till det man håller på med. För man har lite tid på sig att förklara vad man gör.
Monsters marknadschef Henrik Ramstedt har inga problem med namnet på firman han jobbar med. Han var med redan när firman hette Jobline. Vid namnbytet arrangerade han en uppmärksammad tävling. Om den skrev Dagens Industri.
Brygubben får god lust att kolla med bolagsverket om ett Bolagsverket AB kan godkännas. Bolagets inriktning? Vad sägs om omvärldsbevakning?
Andra bloggar om: jobbsajt, varumärke, företagsnamn, pr, marknadsföring, monster, rewir, henrik ramstedt, jacob fant, bo rönnberg, revision, bolagsverket, brygubben
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar