Utan fysiskt närvaro på Gotland och på distans med Österlen som bas tycks mig ändå allkristna dagstidningen Dagen och trossamfundet Frälsningarmén värda utmärkelsen Årets varumärke under den sedan länge och väl avslutade Almedalsveckan.
Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund profilerar sin tidning på ett sätt som utmanar Svenska kyrkans veckotidning Kyrkans Tidning.
Även Kyrkans Tidning hängde i Almedalen under poltikerveckan som nog kan beskrivas som en mash up av Kiviks marknad, Hultsfredsfestivalen och Bok&Bibliotek.
Men Kyrkans Tidning har inte fått kläm på det där med nya medier ännu. Det är mycket papperstugg som tar kraften från flerkanalig publicering. Synd. Berling Media som äger Kyrkans Tidning har en egen radiokanal på nätet. Knäppt att inte använda den under vistelsen i Almedalen. Hade tidningen ett samarbete med Svenska kyrkan i Visby eller inte? Man skrev om Nikodemuskvällarna i domkyrkan i alla fall.
Kyrkans Tidning borde synligare vara en del av Svenska kyrkan. Det skulle stärka den kritiska granskning av kyrkoliv och kyrkliga företrädare som är en av tidningens viktiga uppgifter. Det skulle ge en bättre nyhetsvärdering, en intressantare tidning och tidningsmedarbetarna ett roligare arbete.
Andra bloggar om: dagen, media, almedalen, svenska kyrkan, elisabeth sandlund, journalistik, berling media
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar