- Många vårdföretag är dåliga på tillgänglighet, säger Lotta Fredriksson till tidningen Dagens Media. (Hittar inte artikeln på tidningen sajt, men den finns på papper i nr 7, 12 april 2006)
Hon jobbar för varumärkesbyrån Julin & Holst som specialiserat sig på tjänsteföretag och har flera vårdföretag som kunder.
- Man tvekar inte att lägga drygt 5-6 miljoner på en ny laserapparat. Men det finns ofta viss tvekan om att investera i marknadsföringen av den, konstaterar Lotta Fredriksson.
Vårdföretagen försörjstill största del av den offentliga sektorn och patienterna som är slutkunder har man enligt Dagens Media en underutvecklad kommunikation med. Bara att par procent patienter betalar själva direkt, nästan alla intäkter kommer via skatten.
Svenska kyrkan var fram till 2000 en del av den offentliga sektorn. Den fria Svenska kyrkan är juridiskt likställd med andra trossamfund om man undantar Lag om Svenska kyrkan.
Den offentliga sektorn har gett Svenska kyrkan en stor uppgift: begravningsväsendet. Staten bistår med att ta in begravningsavgifterna via Skatteverket. Helt nyligen gick verkschefen ut och ifrågasatte att hans myndighet även plockar in medlemsavgifterna.
En statlig eller kommunal begravningsskatt som betalar det Svenska kyrkan utför är förstås ett helt realistiskt alternativ.
I mindre skala bedriver församlingar i Svenska kyrkan förskoleverksamhet och här blir relationen till det offentliga likartad den som gäller för vårdföretagen. Vad kan Svenska kyrkan lära av Capio, Carema och allt vad de heter? Troligen en hel del.
För något år sedan var jag med när chefen för Läkargruppen i Örebro (Capio) berättade för kyrkliga medarbetare om hur hon och hennes medarbetare kvalitetssäkrar.
Svenska kyrkan behöver liksom vårdföretagen ta frågan om tillgänglighet på största allvar. Att använda traditionell marknadsföring är lika känsligt för kyrkan som vården. Liksom vårdföretagen identifierar vårdtjänster som är undantag från regeln - ex. ögonkirurgi - kan Svenska kyrkan hitta de tjänster som det vore helt rätt att marknadsföra på det "vanliga sättet".
Vårdföretagen är aktiva på mässor och konferenser, ordnar seminarier och studiebesök. Allt för att bygga relationer och skapa förtroende hos beställarna: politiker och tjänstemän.
- De bästa ambassadörerna är nöjda kunder , säger Ulrika Stenson som är informationsdirektör på Capio Europa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar