03 maj 2007

En domprost ser sig själv på nätet

Sveriges enda (för Brygubben kända) bloggande domprost är Tuulikki Koivunen Bylund i Svenska kyrkan i Uppsala. Hon har en tvåspråkig blogg.

I en ny svensk bloggpost berättar hon om en tur på nätet, googlandes på sitt eget namn.

Hon kommenterar uppgifter om henne på nätet som inte stämmer och som förvandskats. Och så kommer hon till ett uttalande hon bekräftar, men konstaterar inte gäller: om hennes relation till pingströrelsens tidning Nya Dagen.

Synd att det gamla ställningstagandet står kvar. Men så fungerar webbvärlden, ingen förlåtelse ingen nåd och ingen försoning.

Är det som domprosten skriver, att det inte finns någon nåd på nätet? Sant är att mycket står där som inte tål den mest elementära källkritik, inte så litet har tveksamma upphovsmän och -kvinnor. Men hur förhåller sig läsarna till den information de tar del av: Helt okritiskt? MEr tolkande och värderande?

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

deeped sa...

Själv blir jag fundersam när jag läser hennes bloggpostning: "Häromåret hade jag ett jättejobb att ändra på uppgifterna om mig själv i ett uppslagsverk, som någon av mina fiender hade ifyllt i ett tydligt syfte att skada mig."

"fiender"? Jag börjar fundera över hur Tuulikkis världsbild ser ut...