11 juni 2008

Fara med ny FRA-lag: Med förundran över Sveriges riksdag

Sällan har jag känt att min brist på inflytande står i så stor kontrast till intrånget i min privata sfär, som inför riksdagsbeslutet om ett utökat mandat för FRA att i hemlighet läsa min mejl och avlyssna mina telefonsamtal. Det stör mig.

Liksom Niclas skriver på DeepEdition så tycker jag att rent-mjöl-i-påsen-argumentationen är beklämmande och helt ohållbar.

De riksdagsledamöter som röstar för ett utökat mandat för FRA bidrar aktivt till ett till att befästa ett kontrollsamhälle som inte är ett effektivt hinder mot terrorism, men som på ett obehagligt sätt letar sig in i människors liv på ett omotiverat sätt. Jag anklagar dem.

När det öppna samhället inskränks så drabbar det inte makten. Det drabbar flertalet medborgare. Maktens kvinnor och män kan förse sig med möjligheter att kommunicera utan att avlyssnas. Och de kommer att göra det.

Stoppa FRA-lagen nu

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: