03 februari 2010

Stor konst. Stort ledarskap. Mycket lärorikt.Mycket användbart


Det samstämda sätt som en orkester eller en kör kommunicerar på kräver sitt ledarskap. Och sitt medarbetarskap. Det här programmet från TED med Itay Talgam är upplyftande att se. Det är också lärorikt för den som arbetar med kommunikation och för den som står i en roll som ledare eller chef. Talgam presenterar sex världsartister en dag på jobbet.

Jag hittade videon med hjälp av nyhetsbrevet från Conversation Agent. Från nyhetsbrevet hämtar jag några tankar om ett musikaliskt ledarskap. Tolkningen till svenska är min egen.

  • Lycka och glädje i arbetet handlar om människors berättelser, också de osedda.
  • Låt det ske som ska ske av sig själv - stör inte.
  • Var den partner som motiverar - med auktoritet de gånger det behövs
  • Skapa en process, men också och de rätta förhållandena för processen.
  • Ta ledningen. liksom i musiken, genom att berätta en historia.
  • Att leda blir att göra utan göra.
Samstämd kommunikation är ett ideal. I min profession kallar jag det totalkommunikation. Här står inte ledaren eller chefen ensam. Hon eller han samspelar med sina medarbetare. Medarbetarna med dem de tjänar.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

GrahamJ sa...

Helt underbart - Tack Martin!