20 juli 2010

Nyskördat från skog och äng i webbvärlden

Sommaren framskrider och det är skördetid, både här och där. Jag nyper och plockar. Smakar och smackar.

Det spelande folkhemmet

Karl Erik Hagström är död.  Hagströms hör till Folkhemmets byggare och en omistlig faktor bakom det svenska musikundret med världsrykte. Mr Storyteller, min kamrat Matts Heijbel skriver om saken och länkar vidare. Hagströms lärde svenskar spela både dragspel och bas. Och gitarr.


Nya Ning rullades ut idag

Ett av mina ideella projekt sedan i vintras är Nätverket Livet i Svenska Kyrkan. Det bygger på communityverktyget Ning. Idag rullade nya Ning ut och jag valde att satsa på Ning Plus. Det ger flera nya funktioner och ger medlemmarna större möjligheter att anpassa sin personliga sida och bidra mer till innehållet.


Min iPhone 1G är en sprucken kärlek

Det var vännen Gustaf som lät mig köpa hans importerade första iPhone för tre år sedan. Så mycket mer oneurotiskt det digitala livet blev när jag kunde lägga P910:an i en låda och synka kalender och annat utan strul med äppeltelefonen. Den har verkligen tjänat mig väl. Men det är en sprucken kärlek och felet är helt mitt. Första sprickan i glaset kom när mobilen gled ur byxan vid ett olyckligt toabesök och dunsade i det hårda golvet. Sen krackelerade skärmen fullständigt efter en luftfärd från soffans armstöd ner i parketten. Det hela hålls samman av en sådan där platsfilm som jag borde lagt på från första början.

Intresseanmälan inlagd hos operatören Tele2, som jag helst vill behålla. Så jag hoppas, på gränsen till förväntar mig att jag får ett prisvärt erbjudande endera dagen om köp av en 4G.


En av helgens höjdare

Det blev en Stockholmsweekend mitt i bästa högsommaren. En riktig höjdare var första - men absolut inte sista - besöket på nya Fotografiska museet inrymt i stora tullhuset på Stadsgårdskajen. Stiliga lokaler och stiliga utställningar. Inte minst A Photographer’sLife med Annie Leibovitz bilder var mycket imponerande och medryckande. 





Halvtidsmamman gläder mig

Hon hör inte till de flitigaste av bloggarna jag följer, Agneta i Örebro. Men det hon skriver är både roligt och tänkvärt. Hennes Halvtidsmammans memoarer följer jag uppmärksamt.


Sommarlätt plånbok med korten i mobilen

Jag hör till de privilegierade som har roligt på jobbet. Ett lustfyllt engagemang har jag i unga Uppsalaföretaget MyClubCards. Idén är att ersätta platskorten som trängs i plånboken eller ligger och skräpar hemma med en behändig lista i mobilen. Här får gamla kort plats och några nya till. Klick, klick så visas kortet med logga, mitt namn, medlemsnummer och streckkod på skärmen. Avläsning i kassan, lika lätt som med vilken prislapp som helst. I sin smartaste variant kopplas klubbkortet ihop med erbjudanden som jag själv väljer att hämta hem. En kuponglösning väntar bakom hörnet. Skulle jag förlora mobilen, ja då finns alla mina kort kvar på MyClubCards server.


Reslust inför augusti Mälardalen runt

TIM-kortbrukare som jag är sedan år tillbaka, anmälde jag mig i våras som frivillig bloggare om nya månadskortet TIM Komplett. Bland alla 60 som anmälde sig blev jag en av de sex utvalda. Igår tjyvstartade jag med en bloggpost. Om mindre än två veckor sätter jag igång på allvar med mina bidrag till TIM-bloggen.
Det blir resor till jobb och resor för att jobba. Häng med vetja.

Inga kommentarer: