25 september 2010

"Gnälligt och abstrakt. Bättre kan du, det vet jag."

Rubriken är ett citat hämtat ur kommentarfältet till en av mina bloggposter tidigare i den här månaden. En anonym läsare recenserar mig och mästrar mig. Det är inte många gånger genom åren mina blogginlägg lett till nedlåtande pekpinnar av det här slaget. Beror det på att jag inte skriver om något angeläget? Att jag inte tar ställning? Kanske, men troligare är en annan förklaring.

Det är i stort sett bara när jag sätter strålkastaren på det förnedrande partipolitiska systemet som på alla nivåer och ut i så många vardagliga och helgdagliga sammanhang hämmar Svenska Kyrkan och hennes medlemmar.

Det finns inga inom Svenska Kyrkan som har så ömma tår och så få sakargument som de partipolitiskt uppbunda kyrkomedlemmarna. När sakargumenten saknas använder de hela buketten av härskartekniker. Ofta den nedlåtande. Och det retoriska greppet guilt by association äger sin popularitet.

På måndag samlas Svenska Kyrkans kyrkomöte för första gången efter förra årets kyrkoval. Kyrkokansliet som servar kyrkomötet storsatsar för kommunicera mötet i många kanaler. Det är bara kyrkomötet som år för år direktsänds på internet. Inga liknande sändningar gjordes från Världens Fest, Svenska Kyrkans internationella möte i Växjö i somras. Dokumentationen från kyrkomötet ligger till stor del ute på webben och det är bra. Men en motsatt strategi drabbar annan information som denna höst flyttas in bakom lösensordens lås i ett nytt intranät, som hittills mest befolkats anställda medlemmar och en del kyrkopolitiker.

När kyrkomötet ska välja kyrkostyrelsen, nämnder och utskott i veckan som kommer, då visar det sig naket om det är evangelium eller partipolitik som styr.

Tillägg kl 22:15 Ett folkpartistiskt ombud i Svenska Kyrkans kyrkomöte är Karin Långström Vinge. På sin blogg frågor hon om de grupper som hon kallar "extrempartier" ska släppas in eller inte i kyrkomötets utskott. Hon räknar dem alltså till två eller flera. Mig veterligen är det endast Sverigedemokraterna som i partipolitisk mening är extrema. I samma bloggpost gör hon sin personliga beskrivning av vad ett kyrkomöte är.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men, är det inte du som har ömma tår nu? Just detta inlägg kanske VAR gnälligt och abstrakt. Kritiken var i alla fall skriven av en som väntar sig mer av just dig: "Bättre kan du, det vet jag".