Väsentligheter bör uppmärksammas. Annat ska förbigås. Brygubben har svårt skilja det ena från det andra. Stå ut med blandningen av seriöst och trams. Eller inte. Bloggen Brygubben skrivs av mig Martin Garlöv. Kommunikation och mediebruk är mitt yrke. Kristen är min livsåskådning. Alla ni som längs livsvägen hjälpt mig med förnuft och känsla har all rätt att ta åt sig äran av det som läsaren uppskattar. Dumheterna är helt mina egna.
07 december 2006
Jesus i ölskummet?
Det finns ett kyrkligt nätverk i England som gör kampanjer för kristen tro riktade till en ung publik. Annonskampanjer i jultid är en tradition. I år är det bilden av Jesus som kan läsas in i skummet på ett urdrucket ölglas
Churches Advertising Network CAN klädde julen 2003 klädde lilla Jesusbarnet i tomtedräkt och förra året (och 1999) var den jättekända röd-svarta bilden på Che Guevara omgjord till en Jesusbild.
Så länge det finns brist på intelligent kommunikation om de allra viktigaste ska insatser som de CAN gör uppmärksammas och uppmuntras. Och deras produktioner har den humor och lekfullhet som är så ovanlig, men verkligen något att önska sig.
Kampanjen kommenteras på bloggen Church Marketing Sucks
Andra bloggar om: religion, reklam, jesus, jul
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Kolla in Aftonbladets Sportmagasin, Sport, och deras kampanj för att skaffa prenumeranter. Sport är religion. Kan du ha i din samling.
Samuel
läste om att det var någon som hittade ett potatischips som liknade Jesus eller någon annan religiös figur och fick hur mycket pengar som helst för den på ebay. Det kanske är från den händelsen som reklamen har blivit inspirerad från...
kolla in den här reklamfilmen som också är speglar jultraditionen http://bubblare.se/rolig_reklamfilm/
Haha, jag tycker såna här initiativ är roliga. Om de kombineras med en djup andlig uppföljning för dem som tagit kontakt i och med kampanjen kan det vara hur bra som helst.
Toppen! Tack för länken.
Skicka en kommentar