13 maj 2008

Nu visar ICA att man vet mycket om öskgötarnas vanor

Den som handlar med ett ICA-kort lämnar många spår. Det har bara varit en tidsfråga innan det skulle bekräftas genom att ICA ger sina kunder personliga köperbjudanden som grundar sig på uppgifter om tidigare inköp.

Nu gör ICA försök i Östergötland med att ersätta samma kuponger till alla med don efter person.

Fördelarna för mig som kund överväger: Jag får erbjudanden om rabatt på varor jag antagligen är intresserad av. Och jag blir påmind om att ICA kan lägga ett pussel och få en rätt innehållsrik bild av mig utifrån mina köpvanor genom åren.

Att bli påmind om att korten jag betalar med lämnar spår är nyttigt. Köpbeteendet säger mycket om livsstil och levnadsvanor. Antalet tandborstar och tandkrämstuber inköpta i olika butiker säger något om antalet ställen jag sover på. Ingredienserna till mina favoriträtter blir uppenbara. Liksom mina fritidsintressen.

Är då inte riktade personliga erbjudanden något som inkräktar i den privata sfären? Nej, men att ICA samlar, sparar och behandlar de data jag bjuder dem på är det. Det är snarare inte mer än rätt att jag får ut något av vad jag gett ifrån mig.

Så kom igen ICA-Stig, träd fram ur min reklamteveruta och bli min personal shopper redan nu till helgen.

Mer om saken i Dagens Media

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: