02 maj 2008

Psalmtoppen gör gott

Pensionerade professorn Stig Hadenius vill värna de svenska psalmerna. Hans anmälan mot SVT Psalmtoppen till Granskningsnämnden är i handling strider mot hans intentioner. Men det begriper han uppenbarligen. Och det är lite sorgligt.

Psalmer är sånger till för att sjungas. Hur de sjungs är mindre viktigt än att. Osjungna psalmer är döda. Och Psalmboken borde finnas i alla svenska hem. Det skulle göra gott.

Hadenius och Weibulls klassiker lärobok Massmedier har hängt med sedan jag utbildade mig i kommunikation i slutet på 1980-talet. Hadenius två senaste utspel om att hänga ut utpekade men inte dömda människor med namn och nuna i tryckta medier och påhoppet på Psalmtoppen kommer för lång tid att färga min läsning av Hadenius texter. Det är inte till hans fördel. Men till min.

Kyrkoordnaren har bloggat om både Psalmtoppen och Hadenius för många dagar sedan. Han skriver att han har lite invändningar. Nästan så att det är lite Stig-varning på honom.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Eggib sa...

Visst är det bra med psalmer, men det skrivs för lite nya psalmer! Med ett språk som tolkar vår tid och våra frågor. Jag hittade www.brukssånger.se och blev glad att det i allafall görs något!