06 november 2007

Dagen har varit på Spa?

Allkristna dagstidningen Dagen har piffat till sig och visar upp sin nya sida på webben idag. Det är en förändring till det bättre. Och det inte sagt för att det var något större fel efter senaste omgörningen heller.

Huvudet har rensats från systertidningar och det blir lättare att navigera. Bra med flikarna som bildar toppmeny och det funkar bra utan avdelningarna i den långa mittspalten på startsidan. Men det är dåligt att puffarna saknar datering. Och det skulle vara en fördel om de taggades upp med info om villken avdelning de hör hemma i.

Dagen har ambitionen att bli snabbare på nyheter också. Och det med hjälp av TT. Men räcker det för att få till de kyrkliga nyheterna?

Lite mer av de gråa plattorna får gärna suddas bort från Dagen-webben, om jag får önska. Och rubriker blir mindre läsbara när det skrivs genomgående med versaler. Lite tydligare deklaration om innehållsleverantör skulle jag uppskatta, innan jag slängs iväg till helt andra sajter. T.ex. nedtill i högerspalten där ett Församlingssök skickar mig ända bort till gamla Kyrktorget. Är jag på SvD och letar recept, så får jag veta att det är Tasteline som står för det.

Lite finsnickeri återstår förstås så här första dagen. Under Kultur & Nöje t.ex.

Det saknas en nyhetsbyrå nischad på livsfrågor, tro och kyrka. Om några av samfunden kunde gå samman om en sådan, så finns de många kanaler i den nya mediegeografin där materialet skulle platsa.

Svenska Kyrkans Press har höga ambitioner med magasinen Amos och Existera. Amos har e nstor upplaga tack vare att församlingar i Svenska Kyrkan betalar och sprider lokalt. Existera kan inte ha det lätt på Pressbyrån och Presstop. Och i Dagen-sfären finns Svenska Journalen. Hur mår den tidningen?

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Tack för en utförlig recension!
Men de här problemen på kultur&nöje? Jag ser inte de?