22 november 2007

Jätteproppen Orvar till pr-toppen Frank


Produktive radiotetaterchefen Jasenko Selimovic sänder pratradio i P1. Idag var temat Köttberget av 40-talister. Selimovic hade bjudit in Maria Hörnfeldt till studion. Den var hon som för 23 år sedan Jan Guillou och många i hans generation att bli upprört rödbrusiga. Och bara genom att i stundens ingivelse kalla dem för Jätteproppen Orvar.

- Det försöker balla till det och vara så himla unga, sa den 21-åriga vikarien på Expressen i direktsändning. Det blev en sann klassiker.

- Jag förstod inte vad jag hade gjort. Men dagen efter såg jag alla löpen och sen kunde jag inte åka tunnelbana på ett halvår. Gjorde jag det så ställdes jag till svars eller fick skriva autografer.


Selimovic frågade henne om det var annorlunda för unga idag.

- Det är svårare på många sätt för unga idag. Kraven är högre nu. Man ska vara dubbelutbildad och klara en massa språk.

Maria-Pia sa att makt är inget man får. Det är något man tar sig. Idag inser jag att hon hade rätt, säger Maria Hörnfeldt i dagens radiosändning.

Nu 44 år och vd för PR-byrån Frank har Maria Hörnfeldt själv blivit en jättepropp. Hon är inte själv beredd att stiga åt sida för en ungdom.

- Jag ger många unga jobb. Som egen företagare hjälper jag inga med att lägga ner. Jag har en 23-åring, en 24-åring, en 27-åring pch 35-åring anställda.

- Då var jag ute efter att reta och provocera. Och nog fungerade det. För några blev det till en livslång irritation att bli kallad Jätteproppen Orvar, konstaterar hon.

I februari förra året var Maria Hörnfeldt en av flera som visade sig finnas med på Alexander Bards skvallrig mejlinglista. Cecilia Hagen var en av de som "ville" vara med, men fick väl inte.

Källa: Wikipedia

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: