01 april 2008

Svenska Kyrkan förlorade en röst

Det blir med tiden alltmer uppenbart vilken förlust Svenska Kyrkans veckotidning Kyrkans Tidning gjorde när redaktionschefen Elisabeth Sandlund värvades till den allkristna dagstidningen Dagen, där hon sedan en tid är chefredaktör.

Elisabeth Sandlund har på kort tid etablerat sig som en intressant politisk kommentator i SR - i flera program - och i SVT. Hon är en mycket anlitat talare runt om i landet.

Hon leder en tidning som förvaltar sina resurser väl och som är väl framme när det gäller ny teknik för massmedier.

Svenska Kyrkan behöver också en tidning vars företrädare bidrar i samhällsdebatten, den allmänpolitiska debatten och kulturdebatten med en kristen röst. Redaktionsledningen för Kyrkans Tidning har en hel del att lära av Sandlunds strategi.

Med det säger jag inte att Kyrkans Tidning ska ha samma budskap och välja att accentuera samma frågor som Dagen. Först när Kyrkans Tidnings företrädare visar sig bekväma i rollen som företrädare för kristen tro och kristet liv, kan det bli en förnyelse.

Det är inte många dagar sedan en medarbetare på Kyrkans Tidning såg sig nödgad att praktisera härskarteknik gentemot ett av mina inlägg. Istället för att sakligt bemöta min allmänna och inte alls personligt riktade kritik mot vissa journalistiska riktningar. Kommentaren på min blogg var driven och plattade till min postning, såsom det kan krävas av en tekniskt erfaren skribent.

Tidigare bloggpost om Sandlund

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Jag är prenumerant av Kyrkans Tidning. Jag följer DAGEN varje dag
och har stort utbyte av den.
Webbsidan är lättilgänglig och levande. Elisabeth Sandlund har gjort underverk med Dagen.
Kyrkans Tidning som under många år hade debattsida på internet tycks ha blivit brända av erfarenheten.
Kastat ut barnet med badvattnet. Nu fungerar bloggarna bra som det är.Hoppas att Svenska Kyrkan snart skådat DAGEN.