Väsentligheter bör uppmärksammas. Annat ska förbigås. Brygubben har svårt skilja det ena från det andra. Stå ut med blandningen av seriöst och trams. Eller inte. Bloggen Brygubben skrivs av mig Martin Garlöv. Kommunikation och mediebruk är mitt yrke. Kristen är min livsåskådning. Alla ni som längs livsvägen hjälpt mig med förnuft och känsla har all rätt att ta åt sig äran av det som läsaren uppskattar. Dumheterna är helt mina egna.
03 april 2008
Tehuva som varumärke
De liturgiska kläderna som används i kristna gudstjänster och de kläder och attribut som diakoner, präster och biskopar använder har sin historia. Nu berättar Svenska Kyrkans veckotidning Kyrkans Tidning att en ny kåpa och mitra designade för Svenska Kyrkans biskop i Visby stift Lennart Koskinen ska tävla om utmärkelsen Swedish Design Award.
Mintran är en huvudbonad som mest liknar en tehuva. Inte helt lätt att bära, men ett biskopstecken som ska användas.
En mer utförlig och mer illustrerad artikel om biskopens nya kappa och hatt finns hos Cap&Design.
För design svarar Kollektivet . Uppdraget utförs i sammarbete med Lotine AB och arbetsgruppen består av Patric Thulin och Åsa Hermansson design, Lena Dahlström kostymör på Drottningholms slottsteater och Martin Ciszuk för montering och sömnad. Gunnel Berggrén textilkonservator vid Uppsala Domkyrka bistår med sakkunskap.
Andra bloggar om: design, svenska kyrkan, lennart koskinen,
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar