18 februari 2013

Böckerna jag överväger

I lördags tittade jag in på Akademibokhandeln i Uppsala. Svarta inplastade lastpappar och hyllor i papper. Spännande. Nästa vecka börjar bokrean. På nätet kan jag se bakom plats och papper.

Får känslan av att både Bokus eller Adlibris har dragit ned på antalet titlar. Rätta mig om jag har fel.

Ändå hittar jag både det ena och det andra som jag kan tänka mig ställa in i egen handla.

Berggrens Palmebok för 109 kr hos Bokus lockar. Klassikern Om undran inför samhället av Johan Asplund, är den upptryckt för rean eller har det dykt upp en gammal kartong från 1983? Fast jag har den ju redan. Värstingkristna i drevet, är en udda bok. 29 kr är den värd, för den som vill bredda sitt synfält. ABC- och Sifferboken av Janne Lööf, den vill jag ha.

De arkeologiska guidböckerna från Historiska Media är en fin serie, landskap för landskap. Åke Mokvists fotobok El Camino är mycket bläddring för pengarna. Längs livets pilgrimsväg. En slimmad bra Bibel från Marcus för 99 kr, då är det köpläge. Äga en boken om Saab, nu när sagan är all?

Bara handla i nätbokhandel eller även i analog boklåda, det är frågan. Akademibokhandeln lockar med att bjuda på 1 av 4 böcker första readagen fram till kl 10. Det är ett erbjudande som borde kompensera för att de ligger lite högre i pris än e-bokhandeln.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: